Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Sunday, October 30, 2011

Laptop dicuri, Kereta dipecah

Singgah Pasar Malam
Upi upi upi..., nak masak apa malam ni? Kita tak payah masak la ek malam ni. Ada pasar malam kan kan. celoteh isteri aku semasa aku drive kereta pulang dari kerja. Jam menunjukkan pukul 7.20 malam. Manalah tempat aku nak parking kete ni. Keadaan jalan di Kg Melayu Majidee apaabila isnin malam memang sibuk. Setelah aku menyusur jalan mencari tempat parking, aku berhenti di Jalan Pemuda iaitu agak jauh sedikit dari pasar malam. Kawasan agak gelap tetapi berhadapan dengann rumah orang. Aku terus tarik hand breek, off lampu dan parking. Aku dan isteri terus ke pasar malam kira-kira 15 meter dari kereta. Setelah meronda-ronda mencari selera. Mee dan nasi goreng dibeli. Seperti biasa kegemaran isteri aku adalah Hati ayam tidak dilupakan. Masa menununjukkan waktu Magrib sudah lewat. Aku dan isteri bergegas ke kereta untuk balik kerumah. Semasa berjalan dengan hati lapang, aku tengok ada sekumpulan remaja berkumpul berhampiran kereta aku. Isteri aku bertanya dan menyatakan kerisauan dengan remaja melepak disitu. Aku pun ada merasa tidak selesa dengan remaja yang melepak disitu tetapi aku teruskan juga ke kereta dan melalui remaja tersebut.

Kereta dipecah & Lapoto Dicuri
Tanpa memperdulikan remaja tersebut, aku memicit butang pada kunci kereta " toit" "toit" untuk buka lock pintu. Dengan spontan, remaja-remaja tersebut bertanya, Ni Kereta Abang? aku menjawab slumber je..A'a.. Kereta abang kena pecah bang. Aku buka pintu kereta dan aku terpandang kaca bertaburan di atas seat. Cermin pintu belakang dipecahkan. Pada masa tu aku terus terfikir pasal laptop yang aku tinggal dalam kereta. Jenama Asus & Jenama Hp Compact. 2 biji beb!!. Aku terus selak bawak lukisan A1 dan A3 iaitu lukisan projek Ubahsuai Open Universiti Malaysia di Stulang Laut. Aku dapati masih ada sebiji. Iaitu laptop Asus masih selamat. Laptop Hp compact adalah laaptop syarikat Portland Arena s/b yang dipinjamkan untuk urusan kerja. Aku termenung seketika memikirkan nasib, kecuaian, kerisauan mengenai kemalangan yang menimpa. Tetapi aku bersyukur kerana Laptop tidah hilang kedua-duanya wahhal ianya diletakkan berhampiran. Isteri aku sudah marah-marah dan membebel kerana kecuaian aku. Dari cerita remaja yang ada disitu, pencuri tersebut telah dikejar oleh mereka tetapi tidak dapat ditangkap, hanya selipar pencuri sahaja yang tertinggal disitu.

Laporan Polis & Barang Hilang


Dengan rasa kesal dan tertekan, aku dan isteri membersihkan kaca dan terus ke balai polis Kg Melayu. Kami membuat laporan dan balik kerumah. Setelah diperiksa dan diingati, selain laptop, kamera digital bil-bil dan Delivery Order dari Hardware dan Speed Clean juga hilang kerana iainya aku simpan dalam beg laptop tersebut. Bil-bil, DO dan laptop itu adalah hak syarikat. Anggarn kehilangan adalah RM2000. Oleh itu aku dipertanggungjawab untuk menggantikannya. Bagaimana aku nak bagitahu Boss??

Ganti Laptop pada Portland Arena s/b
Keesokkan harinya aku bekerja seperti biasa. Aku memaklumkan hal ini pada En Hanip iaitu senior engineer. dia terkejut dan menyuruh aku memaklumkan hal ini pada Kak Liza (aaccountant). Aku dengan rasa berat hati memaklumkan hal ini daan membincangkan bagaaimana untuk menggantikannya dan cadangan aku adalah dengan pemotongan gaji sedikit sedikit. Tetapi sebarang keputusan adalah ditangan Boss En Izz Mikael.

Keadaan kerja yang penuh dengan tekanan, tidak ceria, kepenatan dan masa bekerja tidak menentu aku membuat keputusan muktamad untuk berhenti serta merta. Aku berhenti setelah gaji bulan disember dimasukkan dalam akaun aku. Aku dapati gaji aku hanya sebanyak RM900++. Aku terkejut dengan jumlah tersebut kerana gaji aku adalah RM2500 dann basic RM1800. Dengan tanpa membuang masa aku menelefon Kak Liza supaya fax slip gaji aku. Dari statment tersebut aku dapati gaji aku adalah RM1800 dan bukannya RM2500. Dari gaji tersebut KWSP RM216 dan potongan Laptop RM600. Sekali lagi aku menelefon Kak liza dan bertanyakan kenapa potong RM600 tanpa memberitahu dan kenapa gaji RM1800 bukannya RM2500. Kak liza bagitahu Jawatan aku belum conform lagi.

Setelah aku berbincang mengenai penggantian laptop dengan isteri, kami bersetuju menyerahkan Laptop ASUS (RM1899) sebagai ganti pada Laptop HP Compact (RM1599) yang hilang walaupun harga Asus lebih mahal dari HP . Keputusan ini supaya aku tidak terasa terbeban dengan membuat pembayaran kewangan. Aku harapkan diut yang gaji yang dipotong RM600 dikembalikaan tetapi tunggu hanya menunggu. Setelah 15 hari aku berhenti, aku terima satu surat menyatakan supaya aku membayar pampasan RM899.00 kerana berhenti tanpa notif 14 hari. Kerana aku takut aku dikenakan tindakaan makhamah, aku akur dengan nilai tersebut. Setelah membuat kira-kira, Nilai tersebut menyamai nilai duit yang aku tidak kelim seperti Tol dan petrol pergi balik ke Shah Alam sebanyak 3 kali dan RM600 duit gaji yang dipotong.


Pesanan : Jangan main pakai cabut je kalau nak berhenti kerja. nanti kena bayar pampasan. Sebarang hutang dan harta syarikat kena pulangkan dan ganti sewajarnya. Kalau ingkar,kita boleh dikenakan tindakan makhamah. Orang berduit boleh buat apa sahaja pada orang yang tidak berduit. Sekian

No comments:

Post a Comment