Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Friday, October 28, 2011

Jaga Sendiri Baby @ Baby Sitter

Apakah pandangan anda mengenai isu ini?

Sudah tentu ramai akan menjawab jaga sendiri lebih baik daripada bagi orang lain jaga. Kerana kita boleh jaga sebaik mungkin, memberi didikan agama, menjaga kesihatan dan dapat memberi kasih sayang sepenuhnya pada anak kita sendiri. Tetapi dalam masa yang sama, ramaai yang tidak berbuat demikian. Kenapa? Jawapan saya adalah kehidupan hari ini tidak sama dengan kehidupan 50 tahun lepas. Kenapa dengan 50 tahun lepas? fikirlah sendiri....


Pada 24 Oktober 2011 adalah hari pertama aku menghantar anak aku Hana Khadijah yang berusia 2 bulan (DOB 24 Ogos 2011) kepada penjaga yang aku cari iaitu kakak yang beralamat No36, Jalan Anugerah, Kg Kurnia Kebun Teh. Rumahnya lebih kurang 25 meter dari rumah sewa aku iaitu No 12 Jalan Lambang Kg Kurnia. 24 Oktober 2011 adalah hari mula bekerja isteri aku setelah bercuti 2 bulan. Perasaan aku dan isteri aku terasa risau, sedih serta kerinduan apabila anak dihantar pada orang lain. Memandangkan Akak yang menjaganya baik dan berpengalaman, hati kami dapat mengawal segaalanya. Bayaran bulanan adalah RM250. Apabila balik kerja, dalam fikiran kami sebagai ibu dan ayah tiada yang lain melainkan anak kami. Sayang tidak terhingga, sayang sangat-sangat pada anugerah Allah.

Apabila sampai, aku dan isteri mengambil Hana dan memeluk serta mencium sepuas-puasnya. Rindu terubat apabila melihat anak. Walau kami menghantar anak kepada penjaga, kami tetap memberi kasih sayang dan perhatian sepenuhnya. Waktu siang adalah waktu kami berjauhan dengan anak tetapi waktu malam adalah waktu kami berkasih sayang.

Kenapa tidak menjaga sendiri?

Pada masa kini, ramai orang yang menghantar anak ke rumah ibu atau ibu mertua. Masa kita kecil, ibu yang jaga kita sehingga besar dan berkahwin, apabila kita ada anak, semuanya di letakkan di rumah ibu, jika ada masalah ibu yang dipersalaahkan. Sebelum kahwin, aku pernah berkata, nak suruh isteri jaga anak-anak. Tidak mahu orang lain jaga takut ini, itu dan macam-macam. Tetapi apabila aku berada pada tempat itu, aku tidak mampu untuk berbuat demikian. Ini kerana isteri aku bekerja kerana pada masa kini ianya umpamaa keperluan. Kos hidup pada masa kini adalah tinggi terutamanya tinggal di kawasan bandar. Dengan bayar sewa rumah, bayar kereta, bayar takaful, bayar pinjaman PTPTN, pembelian barangan keperluaan bayi, duit perbelanjaan dapur, pengangkutan kerja, mentainant kereta dan sebagainya. Sumber kewangan terbatas. Oleh itu pilihan yang diambil adalah mengupah orang menjaga anak-anak kita semasa masa kerja. Ini belum membeli rumah lagi :)...

No comments:

Post a Comment