Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Monday, October 17, 2011

Hari Raya Aidilfitri 2011

Menjelang 1 Syawal 1432 bersamaan 30 Ogos 2011, aku tidak dapat beraya bersama isteri dan anak tersayang. Isteri di segamat dan aku pula di Terengganu. Ikutilah kisah seterusnya........

Jangkaan tarikh bersalin isteriku daripada doktor adalah 16 sSeptember 2011 iaitu 2 minggu selepas hari raya Aidilfitri. Tetapi tarikh bersalin yang sebenar adalah 24 Ogos 2011. Perbezaan hari adalah 23 hari. Perbezaan yang jauh. Seperti ayat ALLLAH, manusia membuat perancangan, Allah membuat perancangan, sebaik-baik perancangan adalah dari ALLAH. Aku juga berpegang pada tarikh bersalin itu, aku membuat perancangan aku sendiri bersama isteri iaitu raya Aldilfitri 2011 ini akan beraya di Kg Bintang, Setiu, Terengganu. Perancangan dan cuti telah dirancang sebaik mungkin. dalam dua tiga minggu sebelum raya, adik aku Noratikah yang belajar di Politeknik Shah Alam memaklumkan...


Atikah : Hallo..pi tiket nok balik kg takdok, abih doh.nak balik kg ghano.
Aku : Try la cari bah lain. kot2 ado. Tiket dari kg nok balik shah Ale beli doh ko?
Atikah : Suruh doh maa beli.
Aku : Kalu takdok tiket gak, mung maghi sini dulu la, beli tiket Johor. Shopping sini dulu balik kg skali denga aku.
Atikah : Bereh-bereh

Dengan itu, adik aku Atikah membeli tiket dari Shah Alam ke Johor. Tiket dari Shah Alam ke Johor adalah pada 26 Ogos 2011 hari jumaat. Pada 24 Ogos 2011 isteri aku bersalin, keesokannya jam 2.00 pm doktor membenarkan isteri aku keluar dari hospital. Pada masa itu Mak, abah, ashraf dan farhan ada bersama. Kami keluar dan balik ke rumah sewa Kg Kurnia. Setelah berehat di rumah sewa, dalam pukul 5.00 pm mak dan abah membawa balik anak dan isteri aku balik segamat. Aku tidak dapat balik segamat bersama kerana menunggu adik aku Atikah sampai. Apa-apa urusan di Segamat isteri aku, abah dan mak yang uruskan. Aku hanya dapat menelefon untuk perkembangan semasa pasal baby aku.


Pada hari khamis 25 0gos 2011 aku pergi kerja seperti biasa di site NIOSH. Dalam masa yang sama aku siapkan dokumen untuk pendaftaran di Jabatan Pendaftaran Negara (JPN). Sebelum balik aku bagitahu Khir (site Engineer) esok aku tak kerja dan nak uruskan pasal pendaftaran anak aku.Sebelum balik aku bagitahu Khir (site Engineer) esok aku tak kerja dan nak uruskan pasal pendaftaran anak aku. Pada malam tu En Muzafar telefon aku pasal pemasangan Vinly Tile di bilik makmal dan karpet di dewn Theaterette. En Muzafar marah-marah kerana tidak settle msalah dan jumpa En Aidil NIOSH. Yang sebenarnya masalah telah selesai mengikut keadaan tapak. Pagi jumaat 26 Ogos 2011 aku terpaksa pergi kerja dan buat temujanji dengan En Aidil untuk selesaikan masalah. Pukul 10.00 pagi semuanya selesai. Jumpa Khir, dia bagitahu Boss call dia dan bising-bising pasal masalah sama.


Selepas masalah kerja selesai, aku terus ke JPN untuk urusan pendaftaran. Alhamdulillah segalanya selesai. Petang Jumaat tu adik aku Nutatikah sampai di Stesen bas Larkin dan aku mengambilnya. Rumah sewa aku pada masa tu amat teruk dan bersepah-sepah kerana aku buat persiapan untuk pasang tile. Adik aku dan aku tidur hanya di celah-celah barang yang dilonggokkan.


Pada hari sabtu 27 Ogos 2011, kira-kira pukul 2.00 petang aku bertolak balik ke Segamat. Pada masa itu Hana berada di hospital segamat kerana ada demam kuning. Dalam pukul 5.30 petang aku tiba di hospital Segamat. Melihat anakku di rawat dibawah cahaya biru. Keputusan ujian kuning belum diketahui yangmana memutuskan Hana boleh keluar hospital atau tidak. Pukul 7.30 malam, nurse datang dan memaklumkan Hana boleh keluar dari hospital kerana tahap kuningnya dibawah paras kritikal. Malam itu aku balik ke rumah.


Pada Keesokkannya 28 Ogos 2011 pagi-pagi aku hantar Hana pergi buat pemeriksaan di klinik Felda Palong. Nurse banyak bagi nasihat mengenai penyakit kuning.


29 Ogos 2011 keadaan seperti biasa tiada sebarang masalah tetapi hati aku berasa berat untuk balik ke kampung meninggalkann isteri dan Hana yang baru berusia 5 hari. walaubagaimanapun aku nterpaksa balik untuk menghantara adik aku beraya di kampung. Sedih dan tidak rela sentiasa terasa. Aku gagahkan juga. Lebih kurang pukul 2.30 pm aku bertolak balik ke kampung Terengganu. Sempat membeli juadah berbuka puasa iaitu martabak spesial RM10.00 sebiji di Gambang, Kuantan. Setelah lelap seketika, aku meneruskan nperjalanan. Berbuka puasa di tepi jalan dengan apa yang dibeli. Perjalanan diteruskan dan tepat pukul 10.00 malam aku tiba di bandar Permaisuri. Dikesempatan yang ada aku membeli pelita 12 batang dengan harga RM9.00 daan minyak diesel RM10.00 untuk pelita.


Tiba dirumah. Suasana hari raya tidak kelihatan kerana tiada pelita dan bunga api dimainkan di rumahku. Aku terus pasang pelita yang dibeli. Kedaan cahaya pelita yang dipasang memuaskan hati aku dan juga ahli keluarga yang lain. Aaku juga pasang lampu kelip-kelip berbentuk pelita di beranda rumahku. Malam itu lewat aku tidur. Kepenatan hilang demi kepuasan persiapan hari raya. Dimasa yang sama hati teringat anak dan isteri yang berjauhan disaat hari raya. Sedih apabila bercakap di talian telefon. Air mata isteri dan aku sama-sama keluar.


Hari raya ke 2 aku pulang ke Johor. Syukur dapat Bersama anak dan Isteri tercinta. Sekian :)

No comments:

Post a Comment