Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Saturday, October 22, 2011

Pokok Rosell di Halaman Rumah

ASSALAMUALAIKUM....
Syukur, pokok rosell yang aku tanam akhirnya membuahkan hasil. Walau tidak banyak, ianya cukup untuk dimakan dan kegunaan sendiri. Sekian lama telah aku tahu khasiat buah rosell ini kerana dulu-dulu aku giat dalam pemasaran HPA. Air yang dijual selalu aku minum bersama sahabat-sahabat semasa di KUiTTHO @UTHM. Harga RM2.00 sebotol untuk 500ml. Boleh dikatakan mahal tetapi berbaloi dengan khasiat yang ada padanya.
Antara khasiatnya adalah:
* Menghilangkan selsema & sakit tekak
* Meredakan batuk & mencairkan kahak
* Menyihatkan & mencerdaskan minda
* Mengurangkan stress & sukar tidur
* Mencegah kanser & penyakit kronik
* Menstabilkan tekanan darah tinggi
* Meningkatkan daya tahan tubuh
* Membantu proses pencernaan
* Mencantikkan kulit & awet muda
* Mengurangkan kolesterol yang berlebihan


Penanamannya: Disember 2010- (sekarang) Oktober 2011

Pasal nak tanam pokok rosell ni tak lah susah sangat. Ni cerita aku pasal nak permulaan penanaman rosell ni. Hari isnin ada pasar malam di Kg Melayu Majidee. Aku dan isteri pergi la beli apa yang patut. Ada seorang peniaga jaul buah-buah seperti pisang, petai dan lain. Dia juga ada jual buah rosell. Untuk mencuba, isteri aku nak beli. Aku cakap tak payah beli la, nanti tak makaan. Setelah dipromosi dan peniaga ada cakap pasal boleh tanam ni sebab ada biji kat bunga tu. Aku setuju beli tetapi untuk mencuba. Isteri aku ambil dalam 4-5 kuntum dengan harga RM1.00.

Apabila sampai dirumah, bunganya diletak pada rak dan kering. Biji benih pada bungan dikumpul dan aku taburkan pada tanah. Hari demi hari aku menunggu akhirnya benih bercambah dan mengeluarkan daun. Apabila sedikit besar aku pindahkan ke tempat yang selesa dengan jarah 1/2 meter. Akhirnya pokok membesar. Sehinggakah sekarang pokoknya masih hidup dan menghasilkan bunga. Tuan rumah sewa pun ada bertanya pasal khasiat rosell ni pada isteri aku.


Cara Tanam:

1. Tabur benih pada tanah @tapak semaian 2. Apabila sedikit besar, pindahkan ke tanah dengan jarak yang sesuai 3. Siraam dan bajakan jika perlu 4. Tunggu berbunga dan kutip hasilnya untuk dijadikan jus @ halwa

Jom jadi pekebun kecil depan rumah. Selamat mencuba :)

No comments:

Post a Comment