Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Thursday, October 27, 2011

Aku Berniaga Nasi Lemak di KUiTTHO @ UTHM 2008

Pada tahun 2008 aku adalah penjual nasi lemak di UTHM (Kolej Dalam dan Tun Dr Ismail). Tiada orang lain lah yang apabila petang-petang bergema blok asrama dengan suara Naaaaasi Lemak Nasi Lemaaaaak....Naaaaasi Lemak Nasi Lemaaaaak....sehinggakan suara aku orang kenal. Aku pernah suruh kawan aku tolong jualkan kerana aku ada ujian, malangnya nasi lemak aku tak laku.

Masa Menjual : Antara pukul 6.00 petang - 7.00 petang
Tempat : Asrama dalam & Tun Dr Ismail
Kuantiti : 50 bungkus -70 bungkus
Harga : RM 1.40 sebungkus
Harga Modal : RM1.20
Keuntungan Seharian : RM10-RM14.00

Terjebak dengan berniaga.
Sebenarnya, aku adalah seorang yang minat berniaga. Semasa tahun 2006 aku adalah seorang anggota Pasukan Laatihan Pegawai Simpanan (PALAPES) askar wataniah. Aku diwajibkan tinggal di asrama pangsapuri. Semasa disana, terutamanya waktu tengah malam, ramai kawan-kawan bertanyakan ada MEGGI tak? ada Roti tak? dan macam macam... Bermulalah disitu aku mula menjual megi & telur yang aku ada. Dengan itu aku semakin dikenali oleh kawan-kawal sebagai penjual megi & telur. dari situ aku mula menjual roti RM0.50. Dalam masa yang sama aku juga mula menjual topup untuk celcom dan digi. Setelah berniaga kecil-kecilan, aku mula terasa terganggu apabila ada sahaja orang datangtidak mengira waktu untuk membeli topup trtapi perniagaan diteruskan juga.

Pada tahun 2008 aku tinggal di asrama dalam university. Bermula disitu aku menjual topup. Perniagaan aku begitu memberangsangkan. Tetapi apabila aku mengira dari segi keuntungan, ainya amat tidak berbalao kerana masa anda tergangg. Orang pelanggandatanf tidak mengira maktu, pukul 1 pago, pukul 3 pagi pun ada. Setelah memikirkan perniagaan yang lebih baik, aku mendapat idea iaitu berniaga kerepek dan meggi. Setelah aku praktikka, ianya Berjaya. Rak kasut menjadi mangsa aku untuk aku menyusun barangan perniagaan aku. Walaupun orang mengetuk pintu untuk membayar, tetapi dari segi keuntungan ianya agak memuaskan. Bermula dari situ, aku sedikit demi sedikit menambah barangan jualan. Antara jualan aku adalah MEGGI, Kerepek, Air Packet (Nescafe, milo, tongkat ali, kopi radix).

Penjualan Nasi Lemak
Pada semester ke 3 dalam program Ijazah sarjana muda. Aku mempunyai masalah dalam keputusan. GPA aku dibawah 2.0. Dengan itu pada semester akan datang, aku tidak layak untuk mendapat pinjaman PTPTN. Pinjaman aku disekat sehingga GPA aku melepasi tahap yang dibenarkan. Perkara yang menyebabkan GPA aku dibawah 2.0 adalah kerana aku FAIL dalam subject Rekabentuk Struktur dan tidak Skore dalam subjek lain. Aku merayu pada pensyarah tetapi pensyarah tidak bagi kerana markah aku terlalu rendah iaitu 32 markah. Hal ini aku rahsiakan pada keluarga aku. Aku amat bersedih dan bertekad akan belajar sungguh-sungguh serta tidak menyusahkan keluarga. Inilah kali pertama aku mengalirkan air mata mengenangkan nasib dan ujian Allah. Aku muhasabah diri hanya pada Allah aku luahkan segalanya. Aku tidak mahu aku gagal sehingga aku dibuang university.

Pada semester ke 4, aku seperti lemah semangat, segala kekurangan. Pinjaman tidak dapat, kos untuk belajar, sara hidup, bayar itu, bayar ini amat banyak. Dengan itu aku mula mencari bisnes yang boleh mendatangkan kewangan. Akhirnya Allah member rezeki dengan ditemukan peluang berniaga nasi lemak iaitu dengan Pertemuan aku dengan Wak Kahar (Driver Van UTHM). Aku dan Wak Kahar berunding mengenai perniagaan. Setelah semuanya OK, aku mencuba dengan kuantiti yang sedikit iaitu 15-20 bungkus. Perniagaan aku Alhamdulillah mendapat sambutan. Keesokkan harinya, kuantiti ditambahkan kepada 30, keesokkan harinya 40 dan seterusnya sehinggalah 50 bungkus. Dengan keuntungan RM0.20 sebungkus, aku mendapat keuntungan bersih RM10.00 setiap hari. Dengan duit itulah aku berdikari.

Pada suatu petang,masa itu adalah bulan puasa, seperti biasa Wak Kahar akan menghantar nasi lemak. Pada petang itu aku lambat aku keluar kelas. Aku suruh wak kahar letak di masjid nanti aku ambil. Apabila aku keluar kelas dalam jam 6.15 petang, aku dapati nasi lemak aku tiada. Aku dengan rasa terkejut pergi kerumah kawan-kawan di asrama jika mereka ada ambil dan simpan. Jam 9.00 malam belum ada jawapan. Kemanakah nasi lemak aku? Siapakah Ambil? Ada orang curi ke? ekali lagi aku mengalirkan air mata menahan ujian pada diri. Di hati aku hanya memikirkan bagaimana aku ingin membayar modal nasi lemak pada Wak Kahar malam ini RM60. Aku tidaak mempunyai duit.




Setelah selesai solat tarawih, aku bertanyakan pada Siak masjid. Rupanya dia yang agihkan pada pelajar-pelajar. Dia ingatkan ada orang datang sedekah dan letakkan di masjid. Dengan penjelasan itu, aku berasa lega dan redha dengan apa yang berlaku. Rezeki hanya dari Mu ya Allah.


1 comment: