Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Friday, October 21, 2011

Peti Ais Rosak (Keluar Gas)

Assalamualaikum wbt.
Kali ni aku nak cerita pasal peti ais rumah aku rosak. Geram sungguh aku rasa, nak masukkan lauk pauk dalam peti, peti pulak buat hal. Banyak lauk pauk aku beli kat kipmart Tampoi. Tapi nak simpan tak boleh. Terpaksa la aku fikirkan cara untuk selesaikan masalah ini.


1. Ayam yang aku baru beli setengah ekor
2. Sotong setengah kilo
3. Daging lembu setengah kilo
4. Sayur Kailan
5. Kacang Bendi
6. Kacang Buncis
7. Hati ayam RM2.00
8. Ikan Lolong Mata luas 3 ekor (700gram)


Bagaimana Peti Ais boleh rosak?
Kisahnya, pukul 4 petang, aku dari tempat kerja (Perindustrian Nenas Malaysia) menuju ke pasir gudang dengan niat nak ambil cek komisen takaful di Nasionwide Curier kerana alamat surat tu guna alamat rumah sewa masa kerja dengan syarikat Usaha Permai Ent. Apabila ambil surat tu, aku nak balik, alang-alang dah kat sana singgah KipMart Tampoi beli apa yang patut. Kebetulan masa tu duit ada, kelim print drawing dah masuk. Apa lagi berbelanja la banyak-banyak. Fikir nak hari-hari ke pasar,kipmart beli lauk penat juga. Apabila dah habis pusing dan settle apa yang nak dibeli, aku balik walaupun keadaan hujan.


Apabila sampai dirumah, aku siang ikan dan bersihkan lauk-lauk yang dibeli. Kemudian jadi shef macam biasa la. Masak....ketang ketung ketong. Masaknya adalah kailan goreng halia, ikan goreng, sotong goreng & sambal belacan. Siap masak makan bersama isteri. Kemudian aku siapkan apa lauk pauk yang hendak disimpan dalam peti. Aku tengok di bahagian beku, banyak betul barang, aku kemas la. Nugget aku satukan dalam satu plastik. bahagian beku tu, banyak ais beku. Aku apa lagi, ketuk-ketuk buang ais tu. Tengok ada skru driver di tempat letak pinggan. Apa lagi aku cucuk la dengan skri driver tu.. cucuk, tekan, ketuk...tetiba....bunyi syiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii. Umhhh dah rosak dah. gas dah bocor. Sambil-sambil bagitahu isteri. Apa lagi, masam la muka isteri. Aku dan isteri hanya buat kerja sendiri. tak bercakap. buat hal masing-masing.


Terfikir, ada kedai baiki barangan elektrik di jalan ke Kg Melayu. Esok pagi aku pergi la baiki. malam tu aku hanya buka laptop duk layan apa yang patut. Isteri aku duk main dan tido dengan Hana Khadijah anak aku yang berusia 2 bulan. Sebelum tidur, aku mesti settle lauk-lauk yang ada kat dapur tu. Teringan cara orang dudu-dulu dan cara orang simpan lauk apabila ke hutan berhari-hari. 1. Rebus 2.Letak garam dan kunyit masin-masin. Jadi aku rebus ikan dan sotong. Ayam, hati ayam dan daging aku siang dan letak garam dan kunyit masinp-masin. Untuk hari dan malam itu selesai. aku sedikit lega.

Keesokkan harinya, pagi-pagi lagi aku pergi kedai elektrik yang boleh baiki peti ais. tetapimkedainya buka pukul 2.00pm-12.ooam. Hari itu hari jumaat, Solat jumaat aku solat kat masjid kampung Kurnia dekat rumah sewa. Selepas solat, aku makan dan pergi lagi kekedai elektrik tu. Ada seorang budak, aky bagi no telefon dan alamat rumah. Nanti ada orang yang datang baiki dan col aku....sampai sekarang belum ada orang datang baiki...Nasib-nasib.
Bersabarlah engan ujian dan liku-liku kehidupan.

Sekian dulu.

No comments:

Post a Comment