Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Tuesday, November 1, 2011

Peti Ais Rosak (Keluar Gas) Part II


23 Okt 2011 (10.30 malam) ada orang baiki peti ais telefon dan bertaanyakan masalah dan apa yang rosak. Dia bagitahu dia sibuk dan akan datang jika free. Aku mengiakan je. Ye lah! Setelah menunggu isnin, selasa, rabu, khamis, jumaat dan sabtu. Tiada juga orang yang datang baiki. Isteri aku bertanya juga. Tetapi aku bagitahu ianya bukannya keperluan sangat. Barang-barang bersepah di bahagian dapur dan semuanya tidak terurus. Main pakai longgok je.
30 Okt 2011 (11.00 Pagi) Aku seperti biasa apabila hari minggu aku ambil peluang untuk tidur dan bangun lambat. Dalam pukul 11.00am ada orang telefon dan bagitahu nak baiki peti ais. Aku tanya bila nak datang? rupanya dak kat depan rumah. Dengan situasi itu, aku dan isteri kelam kabut kemas apa yang patut terutamanya tilam dan bantal yang masih terbentang diruang tamu. Bermula pada masa itu, peti ais aku dibaiki oleh Abang Ahmad. Lubang di welding dan usaha terus usaha, tetapi ianya tetap belum berjaya kerana ada minyak dan air dalam saluran gas.
30 okt 2011 (1.05Petang) Abang Ahmad dan isteri balik kerumah untuk ambil sejenis cecair sebagai gam. Setengah jam kemudian dia datang dan mulakan kerja menampal lubang. Peti ais dibawa ke luar rumah untuk m emudahkan kerja welding. Cubaan demi cubaan dibuat. Lubang berjaya ditampal. Setelah sejuk, gas dimasukkan. Tetapi keadaan tidak mengizinkan. Bocor lagi!! Kerja menanpal diteruskan lagi. Aku rasa mengantuk dan baring diruang tamu. Setelah petang dalam pukul 4.00 Petang Abang Ahmad dan isterinya keluar lagi. Katanya untuk membeli rod welding yang kasar dan besar sikit. Rod yang ada kecil dan tidak dapat untuk menampal lubang. Setengah jam kemudian abang ahmad datang dan mulakan kerjanya menampal. Setelah pukul 6.00 petang aku dikejutkan oleh isteri aku. Abang Ahmad dan nak balik. Aku bergegas keluar dan tengok peti ais. BELUM SIAP RUPANYA. Abang Ahmad explain-explain. Dia bagitahu kalau nak tampal boleh, nanti dia datang lagi. Option:
1)Nak tampal boleh tetapi takut bocor tempat lain sebab banyak bekas kena cucuk
2)Tampal boleh, takut rosak compressor sebab takut dah masuk air (kos comptrssor RM180)
3)Kalau nak tukar coolen boleh (RM230) tetapi tak jamin compressor
4)Nak beli secondhand dia ada, peti 2 pintu dengan harga RM400


Setelah berbincang, dengan memikirkan risiko yang akan ditanggung. aku membuat keputusan membeli peti secondhand dengan harga RM400 termasuk RM30 untuk perkhidmartan welding dan RM30 aku jual peti aku yang rosak tu.
31 Okt 2011 (3.30 Petang) Peti ais yang dijanjikan dihantar. Bayaran cash RM400. Sekian untuk cerita peti ais aku yang rosak. Oleh kerana skru driver dan lubang sebesar lidi. Duit aku terpaksa melayang RM400.

No comments:

Post a Comment