Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Saturday, November 5, 2011

Raya Aidil Adha 2011 di Johor


Perancangan Allah adalah sebenar-benar perancangan. Hari raya Aidil Adha tahun 2011 kali ini disambut di Johor Bharu dengan anak ditahan di HSI. Perancangan adalah untuk menjalankan aqiqah untuk anak sulung Hana Khadijah. Tetapi perancangan hanya perancangan. Daging lembu yang ditempah di jadikan qurban oleh maa di kampung, Terengganu.

Pada hari raya Aidil Adha tersebut, aku solat sunat di masjid Kg Kurnia berhampiran dengan rumah sewa aku. Setelah selesai, aku balik kerumah dan tidak tahu untuk buat apa. Raya terasa hambar. Seperti di kampung aku Terengganu, apabila hari raya aodil Adha, selepas solat sunat mesti akan pergi ke tempat sembelihan lembu untuk gotong royong menguruskan qurban.


Aku mula meronda mencari tempat-tempat yang menjalankan ibadat korban untuk menyertainya. Pertamanya aku ke masjid Kg Kurnia. Ada korban dilakukan dan aku hanya tunggu di luar pagar. Pada masa itu, aku melihat yang terlibat dengan korban memakai baju khas dan seragam. Dengan itu aku berasa segan dan beredar dari situ dengan perasaan hampa. Aku meneruskan lagi ke surau Taman suria tetapi tiada ibadat korban dilakukan disitu. Aku teringat Kg Melayu Majidee dan terus kesana. Disana memang ada korban dilakukan dan aku terus menyibukkan diri. Aku berpeluang menyertai dan menolong program yang dijalankan disitu. Setelah menolong dan aku berpeluang menjadi PETUGAS. Aku bersyukur sangat dan hati gembira tidak terhingga.

Dari pukul 10.00 pagi sehingga 5.30 petang 15 ekor lembu selesai disembelih, dilapah, di potong dan dibahagikan kepada yang sepatutnya. Aku mendapat 1 kg daging korban, 1 kg daging sumbangan masjid untuk petugas dan 1 plastik tulang.

No comments:

Post a Comment