Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Thursday, November 3, 2011

Jom Derma Darah 03 Nov 2011

Ini bukannya kali pertama aku menderma darah. Mungkin sudah tiga kali aku menderma darah. Kali terakhir aku menderma darah adalah di uiversiti (UTHM) dahulu. Tahun akhir aku belajaar adalah tahun 2009. Sekarang 2011, sudah 2 tahun lebih masa berlalu tetapi terasa begitu sekejap.


Setelah empat hari aku berulang alik ke Hospital Sultan Ismail. Tiba pada hari ini iaitu hari khamis 3 November 2011 ada program menderma darah di lobi hopital tersebut. Pada awalnya aku buat macam biasa sahaja dan tidak terasa pun untuk menderma darah. Menderma darah ini bagi aku adalah perkara yang biasa kerana aku perbah menderma. Aku tidak berasa bangga dengan menderma darah kerana ia perkara biasa. Tetapi apabila aku memikirkannya, dari 2009 sehingga sekarang aku begitu liat untuk menderma walaupun peluang sentiasa ada dimana-mana. Aku terfikir sejenak. Kenapa aku tidak menderma
darah!.. Wahhal ianya tiada masalah bagi aku.


Dengan itu aku terus membuat pendaftaran. Setelah pemeriksaan dan data yang sepatutnya diambil oleh doktor, pendermaan dimulakan. Data diperolehi, darah aku adalah B, Tekanan darah adalah 110, 66. Kepekatan darah pula adalah 15.6. Berat aku adalah 65kg. Setelah 10 minit, semuanya selesai dan aku diberi beg cederahati berisi air kotak dan kuih.


Kemudian aku terus ke Was 8d iaitu wad anak aku untuk ambil pakaian yang kotor untuk dibasuh. :) Menderma bukannya susah. Diri kita yang menentukan.

No comments:

Post a Comment